Auto Lighting Optimizer در دوربین‌های کانن یا Active D-Lighting در دوربین‌های نیکون چیست؟

تا حالا برای شما پیش آمده که در محیطی عکاسی کنید، که کنتراست محیط زیاد باشد و بخش‌هایی از تصویر بدلیل وجود سایه‌ها و یا روشنایی‌های بیش از اندازه، با کاهش جزئیات همراه شود؟ برای رفع این مشکل، در ادامه‌ی همین آموزش با ما همراه باشید…

حتما تا کنون عکس‌هایی گرفته اید که در آن سوژه اصلی نسبت به محیط اطراف کمی تیره‌تر شده است، و این حالت بیشتر در زمان هایی اتفاق می افتد که سوژه نسبت به پس زمینه تیره‌تر است یا به بیان درست‌تر پس زمینه بسیار پر نورتر و روشن‌تر از سوژه می باشد . دوربین‌های کانن از این قابلیت برخوردارند که در موقعیت هایی از این دست، این مشکل را به صورت خودکار برطرف کنند و این قابلیتی است که با استفاده از گزینه Auto Lighting Optimizer در منوی تنظیمات دوربین‌های کانن یا Active D-Lighting در دوربین‌های نیکون در اختیار شما قرار داده می شود.

گزینه Auto Lighting Optimizer دارای سه قدرت می باشد: Low , Standard , High

با فعال کردن این گزینه، دوربین به صورت گزینشی اقدام به روشن‌تر نمودن بخش‌های سایه (Shadow) و کاستن از شدت در قسمت‌های هایلایت (Highlight) می کند. از این طریق در نهایت همه قسمت‌های عکس از یک وضعیت نوردهی متعادل و متناسب برخوردار می گردد.

استفاده از این گزینه به طور خاص در شرایطی عملکرد بسیار مطلوبی را ایجاد می کند که کنتراست میان بخش‌های سایه (Shadow) و روشنایی (Highlight) در عکس در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشد. همچنین در مواقعی که نور پس زمینه از شدت بالایی برخوردار است، استفاده از این گزینه می تواند به ملایم کردن کنتراست های بسیار شدید در این حالت کمک شایانی نماید.

این گزینه یک جایگزین بسیار مطلوب برای حالت‌های جبران نوردهی به شمار می‌آید، زیرا بطور خودکار بر روی نواحی ای از عکس که نیاز به تنظیم حالت نوردهی دارند، تاثیر می گذارد و سایر نواحی عکس را به صورت دست نخورده رها میسازد.

استفاده از این قابلیتِ دوربین، فقط بر روی عکس‌های JPEG اعمال می‌گردد، لذا چنانچه عکاسی با فرمت RAW را انتخاب کردید، می‌بایست در هنگام ویرایش عکس، در نرم افزار گزینه Auto Lighting Optimizer را فعال کرده و به کار ببرید.

(برگرفته از وبسایت tamir.ir با اندکی تغییرات)


برخی محصولات فروشگاه