عکاسی از رعد و برق یکی از ژانرهای چالش برانگیز و جالب است، که برای انجام آن می‌بایست نکاتی را به یاد داشته باشید. البته پیش از هر چیزی، مراقب باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید، زیرا رعد و برق می‌تواند کشنده باشد.

1.یافتن لوکیشن (مکان) مناسب برای عکاسی

هنگام عکاسی از رعد و برق، مهم است بدانید که شرایط محل عکاسی شما می توانند غیر قابل پیش بینی و خطرناک باشند و همیشه عاملی به نام شانس دخیل است. از آنجا که نمی توانیم ببینیم که رعد و برق دارد می آید، باید پیش بینی کنیم که به کجا برخورد خواهد کرد. چگونه این کار را انجام می دهیم؟ با مشاهده الگوی رعد و برق و استفاده از یک لنز واید (Wide) محدوده ای را پوشش می دهیم تا برای ثبت یک رعد و برق به اندازه کافی بزرگ باشد. با باز نگه داشتن شاتر به مدت چند ثانیه ممکن است موفق شویم.

2. تنظیم فوکوس (Focus)

برای عکاسی از رعد و برق، بهتر است که دوربین را بر روی حالت فوکوس دستی (Manual Focus) قرار دهید، زیرا در حالت فوکوس خودکار (Auto Focus) ممکن است فوکوس بصورت مطلوب و صحیح عمل نکند. رینگ فوکوس را تا انتها به سمت بینهایت بچرخانید. با انجام این کار، عمق میدان ماکزیمم بدست می‌آید و در نتیجه رعد و برق و همچنین پس زمینه را بصورت واضح و شارپ خواهید داشت. قطعا با انجام این کار، ساختمان‌ها و یا اشیاء نزدیک به دوربین را بصورت واضح در تصویر نخواهید داشت، ولی جندان مهم نیست، زیرا آنها سوژه اصلی شما نیستند.

نکات آموزشی عکاسی از رعد و برق

3. زمانبندی

اگر می‌خواهید هنگام عکاسی از رعد و برق یک جسم مشخص را بصورت واضح و شارپ داشته باشید، باید ابتدا آن جسم را در فوکوس قرار دهید. دوربین را روی یک سه پایه محکم قرار دهید و برای عکاسی از دکمه شاتر سیمی (Cable or RC unit) استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری کنید. ضریب F را بین F/5.6 و F/8 انتخاب کنید و سرعت شاتر را در حالت Bulb mode) B) قرار دهید. Bulb mode به شما اجازه می دهد تا شاتر را تا زمانی که دستتان روی دکمه شاتر است باز نگه دارید. کادر بندی را انجام دهید و دکمه شاتر را در دست داشته باشید، دکمه شاتر را فشار دهید و نگه دارید تا شاتر باز شود. صبر کنید تا رعد و برق زده شود و فورا شاتر را رها کنید.

4. ترکیب بندی در عکاسی از رعد و برق

عکاسی از یک رعد و برق خالی ممکن است زیبا باشد، اما بدون شک با قرار دادن المان هایی همچون درختان، ساختمان‌ها و… در ترکیب بندی، جذابیت آن چندین برابر می‌شود. در انتها ترکیب‌بندی شما به محل ظاهر شدن رعد و برق بستگی خواهد داشت، اما همیشه در نظر داشته باشید که چه المان هایی می‌تواند عکس شما را زیباتر کند.

از دوربین و وسایل خود محافظت کنید
معمولا همراه با رعد و برق، باران می‌آید. لذا بهتر است که در چنین شرایطی، زیر یک سقف یا پناهگاه باشید. اما اگر این مسئله ممکن نبود، باید از دوربین و لنز خود محافظت کنید. با استفاده از کاورهای پلاستیکی مخصوص از دوربین و با فیلترهای مخصوص لنز می‌توانید از لنز خود محافظت نمایید. همچنین یک پارچه مناسب به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز جهت پاک کردن قطرات باران از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که از تعویض لنز در زیر باران خودداری فرمایید.

تنظیمات پیشنهادی
از آنجایی که معمولا رعد و برق در شرایط کم نور رخ می دهد، شما نیاز خواهید داشت تا دیافراگم بازی را انتخاب نمایید (f/2.8 تا f/5.6) تا نور بیشتری به سنسور دوربین برسد. ایزو (ISO) را روی ۲۰۰ تنظیم کرده و سرعت شاتر را روی حالت «Bulb» گذاشته و با استفاده از دکمه شاتر کابلی شاتر را باز نگه دارید تا رعد و برق رخ دهد. اگر دوربینتان حالت سرعت شاتر Bulb را نداشت، سرعت شاتر را روی ۱۰ تا ۳۰ ثانیه قرار دهید. این باید برای ثبت یک رعد و برق سریع کافی باشد. اما شما باید الگوی رعد و برق را مشاهده کنید تا برای پیدا کردن تنظیمات نوردهی طولانی بهتر عمل کنید.

رعد و برق ها انواعی دارند (Cloud to ground, Pulse bolts or Anvil) و هر کدام بسته به سرعتشان به نوردهی (Exposure) های متفاوتی نیاز دارند. رعد و برق های Pulse bolts احتمالا ۲ ثانیه به طول خواهند انجامید، پس برای ثبت جزئیات آن ها باید نوردهی را روی ۱۰ ثانیه در نظر بگیرید. اگر طوفان به شما نزدیک بود، نوردهی را طولانی تر از ۱۵ ثانیه انجام ندهید، اما اگر طوفان از شما فاصله دوری داشت، نوردهی ۲۰ ثانیه تا ۲ دقیقه را در نظر بگیرید. برای نوردهی های طولانی باید دیافراگم را تنگ تر کنید (f/8 تا f/11). قابلیت قفل آینه دوربین نیز خیلی کاربردی است، چرا که به شما اجازه می دهد قبل از بستن شاتر منتظر وقوع رعد و برق شوید. همیشه از ریموت شاتر (کابلی یا بیسیم) استفاده کنید و قفل آینه را فعال کنید.

ابزار پیشنهادی
سه پایه محکم، کاور، محافظ و پارچه برای تجهیزات، ریموت شاتر.

5. جمع بندی

به طور میانگین، رعد و برق در هر ثانیه ۱۰۰ بار با زمین برخورد می کند، اما برای اینکه رعد و برق نزدیک شما باشد به شرایط آب و هوایی درستی نیاز است. هنگامی که فرصت فرا رسید، باید آماده باشید. ایمنی را رعایت کنید. هر عکس از رعد و برق منحصر به فرد خواهد بود، چرا که دو رعد و برق به یک نقطه و یک جور برخورد نمی کنند.

منبع: Exposure Guid
برگرفته از: وبسایت لنزک
ویرایش و تغییرات: آموزشگاه تخصصی عکاسی و تصویربرداری سرو


برخی محصولات فروشگاه