استفاده از کارت خاکستری برای تنظیم وایت بالانس دوربین

کارت خاکستری، یک رفرنس با رنگی خنثی است، یعنی در هر سه کانال رنگی RGB دارای اعدادی مشابه است. کاربرد این کارت، در متعادلسازی رنگها (خصوصاً تنظیم تراز سفیدی) و نیز نورسنجی در عکاسی است.

از این کارت به دو نحو در تنظیم تراز سفیدی در عکاسی استفاده میشود. یکی In-Camera White Balance است که در آن از کارت مورد نظر و تحت شرایط نوری مورد نظرمان، عکسی گرفته شده و به دوربین از قسمت Custom White Balance معرفی میشود تا در شاتهای بعدی با مراعات کردن آن، تراز سفیدی را تنظیم نماید. راه دیگر موسوم به Out-Camera White Balance است، که روش آن، گرفتن شات اول از صحنه ای که در آن این کارت را نیز در کادربندی گنجانده ایم، و گرفتن الباقی شاتهای معمول در همان شرایط نوری و سپس تنظیم تراز سفیدی کلیه ی شاتها بر اساس شات اول، در نرم افزارهائی ار قبیل Adobe Camera RAW و یا Adobe Photoshop Lightroom است.

کارت خاکستری در عکاسی و فیلمبرداری

از قدیمی ترین تولید کنندگان این کارت، شرکت Kodak بود که در اوایل سال 2012 اعلام ورشکستگی کرد. دیگری شرکت Munsell Color Company بود که در سال 2008 به مالکیت شرکت X-Rite درآمد. در حال حاضر، کارت های خاکستری Munsell و نیز چارت رنگی Gretag McBeth را شرکت X-Rite تولید و به بازار عرضه میکند. این کارت را شرکتهای دیگری نیز تولید میکنند و با قیمتهای کمتری (البته با دقت و کیفیت ساخت نه چندان دقیق) عرضه میکنند. محصولات مشابه ای توسط شرکتهائی نظیر Sekonic و Lastolite نیز ارائه میشود. کارت خاکستری معروف Kodak موسوم به R-27 بود.

کارت خاکستری در عکاسی و فیلمبرداری

معروفترین این کارت، موسوم به کارت خاکستری 18% است که سیستم نورسنج اکثر دوربینهای دیجیتال، بر مبنای همین 18% طراحی شده است. منظور از 18% این است که نور بازتاب یافته از این کارت، 18% از 100% شدت نور تابیده شده میباشد. روش تولید نوع مرغوب این کارت از حساسیت بالائی برخوردار بوده و دفترچه ی راهنمای آن، کاربر را بشدت از لمس سطح خاکستری آن و نیز در معرض نور ممتد قرار دادن، منع میکند. حتی برخی از سازندگان، برای محصولشان تاریخ مصرف تعیین میکنند که از اولین استفاده به مدت دو سال، کیفیت آنرا تضمین شده میدانند. قیمت کارتهای خاکستری ساده از زیر 10$ شروع و تا 100$ نیز عرضه میشود. انواع پیشرفته تر آن که برای نورسنجی های دقیق و نیز کالیبراسیون نورسنجها بمنظور استخراج محدوده ی Dynamic Range دوربینها (به منظور اعلام هشدار به کاربر در حین کار برای جلوگیری از پدیده ی ناخواسته ی Clipping) کاربرد دارد، بالای 100$ هزینه در بر خواهد داشت. مانند Sekonic Exposure Profile Target II.